Op deze weblog van de juristen Ron Ritzen (JHS) en Mark Lemmens (Radboud Universiteit) vindt u berichten over juridische zaken die opmerkelijk krom zijn.

19 april 2009

Inspectie voor de Gezondheidszorg wil dat minister Klink ingrijpt

Pillenfabrikanten misbruiken wetenschappelijk onderzoek voor de marketing van geneesmiddelen. Onderzoeksjournalist Bouma gaf in Trouw een samenvatting van een rapport van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ), die onlangs twaalf wetenschappelijke studies onderzocht die door fabrikanten zijn opgezet nadat een nieuw middel op de markt was gebracht.
Dat onderzoek wordt verricht nadat een middel op de markt komt, is niet vreemd. Het is zelfs verplicht, omdat zeldzame bijwerkingen vaak pas aan het licht komen als grotere groepen patiënten een middel zijn gaan gebruiken. Wat blijkt echter: in de praktijk wordt dit onderzoek op forse schaal misbruikt voor de promotie van geneesmiddelen.
De feiten op een rij:
- bij zeven van de twaalf onderzoeken die de IGZ analyseerde, was marketing het belangrijkste motief;
- in een paar gevallen werd het onderzoek zelfs opgezet door de marketingafdeling van de fabrikant;
- artsen die aan het onderzoek meedoen, krijgen geld voor iedere patiënt die zij op het nieuwe middel zetten. Voor het invullen van een paar formulieren krijgen ze enkele tientjes, maar soms ook een paar honderd euro per patiënt;
- ook worden artsen gelokt met cadeautjes als een iPod na het tiende recept voor een bepaald middel;
- de onderzoeksvragen van de marketingstudies zijn niet erg serieus;
- de resultaten van dat flutonderzoek worden zelden gepubliceerd;
- de vergoeding voor de arts staat niet in verhouding tot het werk;
- er worden nodeloos veel artsen en grote groepen patiënten in de studies betrokken.
Conclusie: het gaat om neponderzoek, dat bovendien het vertrouwen in de arts ondermijnt. Daarnaast jaagt het de kosten van de gezondheidszorg op.
(bron: Trouw, 8.4.2009)
.